Foto: Shutterstock.com

Jorg blogt


De robotmedewerker staat op”

Jorg blogt

Ook op minder evidente vlakken zal het coronavirus voor een blijvende omwenteling in de retailsector zorgen. Naast de – helaas voor de hand liggende – faillissementen, economische recessie en opkomst van nieuw koopgedrag, zal het virus ook de automatisering een nieuwe versnelling bezorgen, met grote investeringen in robotica, zelfrijdende voertuigen, artificiële intelligentie en meer.

Positief uitgedrukt: de huidige processen kunnen veiliger, dat blijkt eens temeer. Moeten medewerkers echt aan het constante besmettingsgevaar worden blootgesteld in supermarkten? In distributiecentra bleken de regels rond ‘social distancing’ al te vaak onhoudbaar, met besmettingen en sluitingen tot gevolg. Zelfs het leveren van bestellingen is in deze tijden eng. Kunnen medewerkers en pakjesbezorgers daar niet van gespaard blijven?

Virologen waarschuwen voor nieuwe uitbraken in de toekomst, al dan niet van Covid-19. Er moet dus wel naar andere oplossingen worden gezocht, en een voor de hand liggende is automatisatie. Als minder mensen maar meer machines worden ingezet, kunnen minder mensen in de problemen komen, kunnen meer bedrijven blijven functioneren, kan de economie blijven draaien en blijft de koopkracht beter op peil.

Denk maar aan het voorbeeld van het desinfecteren van de winkels. Nu moeten werknemers elke dag (minstens) de hele winkel schoonmaken terwijl slimme robots of drones met computervisie straks precies die plekken zouden kunnen desinfecteren waar ze sporen detecteren of waar ze het hoogste risico op infectie signaleren.

Foto: Shutterstock.com

Hetzelfde geldt voor slimme camera’s en sensoren die straks, wanneer de winkels weer de deuren openen, in de gaten houden of iedereen op de winkelvloer wel netjes anderhalve meter afstand houdt. En of er stiekem geen klanten met koorts anderen lopen te besmetten: de warmtesensor meet ineens ook iedereens temperatuur. Hoe vaardig en bekwaam uw winkelbedienden ook zijn, de eerste person die dat op het zicht kan, moet ik toch nog ontmoeten. Technologie maakt de winkel dus ook voor de medewerkers zelf veiliger. Het slimme ding is trouwens ook op onze coronaproof-webshop te bestellen. Graag gedaan.

Maar zoals steeds valt de medaille ook langs de keerzijde te bekijken: meer dan ooit wordt duidelijk hoe kwetsbaar mensen zijn, en hoe zwak ze dus ook zijn als schakel in de keten. Hoewel werkgevers en burgers nu volmondig lippendienst bewijzen aan de “helden” van de crisis, die zich elke dag inzetten in moeilijke en gevaarlijke omstandigheden, zal na de crisis een andere realiteit naar boven komen: menselijke arbeidskrachten vallen uit, zijn duur en... op termijn vervangbaar.

Robots en machines kunnen niet ziek worden, hoeven geen mondmaskers en eisen geen compensatiepremies. Hoezeer werknemers in retail al getroffen waren tijdens de crisis, in de besparingsrondes die onvermijdelijk – vooral in non-foodretail – nadien volgen, zullen zij jammer genoeg opnieuw het kind van de rekening worden.

Jorg Snoeck

Boek hier Jorg Snoek als keynote spreker

https://www.jorgsnoeck.com/

Meer lezen over Retail?

Powered by Gicom