Foto: Carrefour Belgium

Tien adviezen voor een coronaveilige winkel


In het beste geval wordt het 11 mei, als het misloopt wordt het later: in elk geval komt de dag dichterbij dat alle winkels weer de deuren openen. Het coronavirus verandert winkelen wel radicaal. Hoe pak je het aan? Tien tips.

Coverstory

Coverstory

  • Title of article 1
  • Title of article 2
  • Title of article 3

1. Handhygiëne voorop

Dit is een no-brainer: klanten en winkelmedewerkers moeten de handen ontsmetten. Je kan flesjes ontsmettende gel voorzien bij de inkom en de paskamers, maar de ervaring leert dat die makkelijk gestolen worden. Geen goed idee, dus. Een aan de wand bevestigde dispenser of een desinfectiezuil zijn betere opties: in zo’n universele desinfectiezuil kan je bijna elke handzeep- of ontsmettingsflacon kan plaatsen. RetailDetail selecteerde voor u al een aanbod alcoholische handgels.

2. Bescherm je klant, ontsmet je winkel

Een open deur: winkelmandjes, winkelkarren, paskamers, betaalautomaten… alles zal voortdurend gedesinfecteerd moeten worden. Dat kan met alcoholgels, met probiotica, of met ozonspray. Disinfect levert mobiele ontsmettingseenheden die naar keuze voor de inkom of in de winkel kunnen worden geplaatst. Klanten kunnen de handen ontsmetten, eventuele koorts meten, winkelkar en/of winkelmandje desinfecteren… Er zijn verschillende modellen en formaten beschikbaar, van kleine modules tot heuse desinfectietunnels. Alle oplossingen worden in de gewenste huisstijl opgeleverd. Onder andere Carrefour test ze al.

3. Het mondmasker is het nieuwe normaal

Foto: Carrefour Belgium

In het openbare leven worden mondmaskers aanbevolen, misschien zelfs verplicht. Door mondmaskers en spatmaskers te voorzien voor je winkelmedewerkers, profileert je winkel zich als een verantwoorde onderneming. Het zal je klanten geruststellen. Het verdient in deze moeilijke omstandigheden ook aanbeveling om mondmaskers – al dan niet tegen betaling – ter beschikking te stellen van klanten. Je kan ze hier bestellen.

4. Plexi, niet enkel aan de kassa

In de supermarkten en doe-het-zelfzaken zijn plexischermen intussen een vertrouwd beeld aan de kassa’s en servicebalies. Ook in andere winkels worden ze de norm. Er zijn oplossingen beschikbaar voor verschillende toepassingen. Schoenwinkels in Nederland gebruiken bijvoorbeeld al mobiele plexi schermen die een opening laten voor de voet, voor het veilig passen van schoenen.

5. Garandeer de veilige afstand

Foto: Live Reach Media

In de winkel dien je het aantal klanten te beperken. Bovendien moet je erover waken dat klanten en medewerkers de veilige afstand bewaren. Medewerkers inzetten om te tellen en te superviseren is duur en weinig accuraat. Digitale hulpmiddelen zijn efficiënt en betrouwbaar.

Klantentellers of telcamera’s monitoren hoeveel mensen er binnen- en weer buitengaan. Zo krijg je als ondernemer een realtime beeld van de drukte in de winkels. Daaraan kan je een digitaal informatiescherm koppelen met aanbevelingen voor de shoppers, of een ‘stoplicht’ dat klanten mondjesmaat binnenlaat.

De intelligente, privacy-vriendelijke cameraoplossingen van Live Reach Media tellen het aantal klanten, meten de onderlinge afstand en identificeren drukke zones in de winkel. Zo kunnen winkelmanagers indien nodig de winkelroute of de signalisatie snel aanpassen. De heldere statistieken volg je live op je smartphone. De toepassing kan ook worden ingezet in winkelstraten en winkelcentra.

6. Digitaal snuisteren, doelgericht winkelen

Funshoppen is er voorlopig niet meer bij, browsen in de winkel (waarbij klanten voortdurend producten aanraken en weer terugzetten) is nu geen optie. Hoe los je dat op? Plaats al je producten overzichtelijk op je website. Laat klanten digitaal snuisteren en vervolgens doelgericht naar de winkel komen voor advies, service en aankoop.

7. Organiseer éénrichtingsverkeer

Ga zo veel mogelijk voor de bekende ‘Ikea-aanpak’: met vaste winkelroutes en éénrichtingsverkeer in de gangpaden, kan contact tot een minimum beperkt blijven. Heldere communicatie en een overzichtelijke presentatie zijn onontbeerlijk om efficiënt winkelen te stimuleren en ‘browsen’ te beperken.

8. Shoppen en passen op afspraak

Zeker wanneer persoonlijk advies gewenst is, kan winkelen op afspraak een oplossing zijn, en zelfs een unieke marketingtool. In een reservatie-app selecteren shoppers een winkel en een tijdslot. Vervolgens ontvangen ze een QR-code: die scannen ze via hun smartphone bij de inkom. Efficiënt en gebruiksvriendelijk, een oplossing op maat van de lokale winkelier. Ook paskamers laat je best vooraf reserveren. Hier moeten opnieuw strikte hygiënevoorzorgen gelden.

9. Contacteer proactief je beste klanten

Hoe krijg je de mensen weer aan het winkelen? Bij een deel van het cliënteel zal er aarzeling zijn. In buurlanden waar de winkels weer open zijn (Duitsland bijvoorbeeld) is er van een overrompeling geen sprake. Een goede winkelier kent zijn beste klanten: bel ze, mail ze, stel ze een passend aanbod voor en nodig ze uit naar de winkel. Ook ‘private shopping’ via Whatsapp is een prima oplossing: videobellen met klanten voor persoonlijk advies.

10. Breng de winkel naar de klant

En wanneer klanten liever niet naar de winkel komen? Breng de winkel dan naar de klant: maak een relevante selectie uit de nieuwe collectie en presenteer ze aan huis. Ook dat kan met respect voor een veilige afstand. Succes met je heropening!

Foto: Carrefour Belgium

Meer lezen over Retail?

Powered by Gicom