Foto: Shutterstock.com

Retailers over verplichting mondmaskers: “Wij zijn geen politie”


De beslissing van het Overlegcomité om mondkapjes verplicht te maken in alle winkels, krijgt brede steun binnen de retailsector, maar winkeliers passen voor de rol van politieagent en wijzen sancties af.

Algemeen

  • Retail herstelt zich sneller dan verwacht
  • Retailers over verplichting mondmaskers: “Wij zijn geen politie”

“Verantwoordelijkheid bij de klant”

Donderdagavond laat besliste het Overlegcomité dan toch om mondmaskers te verplichten in alle winkels en winkelcentra en ook op andere drukke plaatsen zoals bioscopen, theaters, concert- en conferentiezalen, auditoria, gebedshuizen, musea en bibliotheken. Daarmee volgt de regering het advies van de Hoge Gezondheidsraad, die donderdag nogmaals had gepleit voor een verplichting.

Wie de verplichting niet respecteert, riskeert een strafrechtelijke sanctie. Het Ministerieel Besluit voorziet ook de mogelijke sluiting van zaken die de regels herhaaldelijk overtreden. Dat laatste vindt retailfederatie Comeos alvast onaanvaardbaar: “Juridisch hebben we vandaag de dag niet de mogelijkheid om klanten fysiek tegen te houden die geen mondmaskers dragen of om iemand die geen mondmasker draagt, aan de deur te zetten. De verantwoordelijkheid voor het dragen van een mondmasker moet altijd bij de klant liggen, niet bij de handelaar. We vragen dus dat de overheid toeziet op het naleven van de maatregel. Wij kunnen niet optreden als politieagent”, vindt CEO Dominique Michel in een persbericht.

“Overheid moet instaan voor controles”

Zelfstandigenorganisatie Unizo toont zicht verbaasd over de timing van de beslissing, maar ze heeft tenminste het voordeel van de duidelijkheid, zegt topman Danny Van Assche. “‘We hopen nu wel dat de burger voldoende burgerzin heeft om effectief een mondmasker te dragen zodat winkeliers dit niet zelf moeten afdwingen.”

Bij de retailers zelf gaan de reacties in dezelfde richting. "Wij staan achter een algehele verplichting, op voorwaarde dat de overheid instaat voor de controles. Onze mensen zijn geen politieagenten. Ze zijn al sinds maart hard aan het werk en staan niet te springen om er nóg een taak bij te nemen", zegt woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize in Het Laatste Nieuws. "Het is niet aan ons om zo'n verplichting af te dwingen bij onze klanten", zegt ook Hanne Poppe van Colruyt.

Vakbond ACV Puls ziet de beslissing als een overwinning: “’We hebben vanaf dag één gepleit voor mondmaskers om de veiligheid van het winkelpersoneel én alle klanten te vergroten’’, zegt Kristel Van Damme. “Al van het begin van de coronacrisis wisten we dat dit dé uitdaging zou worden: hoe laat je mensen op drukke plaatsen samenkomen op een veilige manier?” ACV Puls zorgde begin april al voor affiches die zeer in de smaak vielen bij het winkelpersoneel. “De nood aan visuele reminders om afstand te bewaren én een mondmasker te dragen was meteen groot”, weet Van Damme. “Ook onze enquête bij het winkelpersoneel zei hetzelfde: we willen verplichte mondmaskers om de veiligheid te garanderen.”

Bewustzijn vergroten

De Hoge Gezondheidsraad, het wetenschappelijk adviesorgaan van de FOD Volksgezondheid, verwees donderdag onder meer naar nieuwe wetenschappelijke kennis over de manier waarop het virus zich verspreidt. “Het virus kan niet alleen worden verspreid door direct contact en druppeltjes, maar ook door microdruppeltjes die veel kleiner zijn en tot drie uur in de lucht blijven hangen”, zegt Nicolas Van Larebeke van de Hoge Gezondheidsraad op Radio 1. “In een gesloten ruimte kunnen die druppeltjes zich eventueel in de lucht opstapelen. Dat kan dus een risico op infectie met zich mee brengen. Dat wetenschappelijk inzicht wordt duidelijker met de tijd.” De oproep van de Hoge Gezondheidsraad heeft alles te maken met de vrees voor een tweede golf, legt Van Larebeke uit in De Standaard. “De terugkeer van het virus in een tweede golf zou een catastrofe zijn, voor de gezondheid en de economie. We stellen vast dat sommige mensen geen zorgen dragen voor zichzelf noch voor anderen. Het dragen van maskers zou dan ook het bewustzijn over het dreigend risico van het virus kunnen vergroten. Zolang we geen vaccin hebben en het virus nog rondwaart, blijft het risico op een tweede golf bestaan. We dachten dat we ons moesten uitspreken om bij te dragen tot het nemen van de juiste beslissing."

Foto: Shutterstock.com

Bewustzijn vergroten

De Hoge Gezondheidsraad, het wetenschappelijk adviesorgaan van de FOD Volksgezondheid, verwees donderdag onder meer naar nieuwe wetenschappelijke kennis over de manier waarop het virus zich verspreidt. “Het virus kan niet alleen worden verspreid door direct contact en druppeltjes, maar ook door microdruppeltjes die veel kleiner zijn en tot drie uur in de lucht blijven hangen”, zegt Nicolas Van Larebeke van de Hoge Gezondheidsraad op Radio 1. “In een gesloten ruimte kunnen die druppeltjes zich eventueel in de lucht opstapelen. Dat kan dus een risico op infectie met zich mee brengen. Dat wetenschappelijk inzicht wordt duidelijker met de tijd.” De oproep van de Hoge Gezondheidsraad heeft alles te maken met de vrees voor een tweede golf, legt Van Larebeke uit in De Standaard. “De terugkeer van het virus in een tweede golf zou een catastrofe zijn, voor de gezondheid en de economie. We stellen vast dat sommige mensen geen zorgen dragen voor zichzelf noch voor anderen. Het dragen van maskers zou dan ook het bewustzijn over het dreigend risico van het virus kunnen vergroten. Zolang we geen vaccin hebben en het virus nog rondwaart, blijft het risico op een tweede golf bestaan. We dachten dat we ons moesten uitspreken om bij te dragen tot het nemen van de juiste beslissing."

Het is niet aan ons om zo'n verplichting af te dwingen bij onze klanten”

Deel dit artikel:

Meer lezen over Retail?

Powered by Gicom