Foto: Shutterstock.com

West-Europese e-commerce toont zich veerkrachtig


De coronacrisis heeft een versnelling in e-commerce veroorzaakt, maar die versnelling was vorig jaar al in gang gezet. In 2019 groeide de onlineverkoop in Europa met 14,2%, dit jaar wordt een toename van ‘minstens’ 12,7% verwacht.

E-commerce

Corona-effect snijdt langs twee kanten

De Europese e-commerceverkoop is in 2019 met 14,2% gegroeid, goed voor 636 miljard euro meer dan een jaar eerder. Dat blijkt uit een studie van Ecommerce Europe en EuroCommerce. Voor het huidige jaar rekenen ze op een groei van minimum zo’n 12,7% en een jaaromzet van 717 miljard euro.

De coronapandemie zal dat cijfer wellicht nog verhogen, maar de volle impact zal volgens de studie pas volgend jaar duidelijk worden. Er is immers het tegenstrijdige effect van een dalend consumentenvertrouwen enerzijds en een sterkere online penetratie anderzijds. “De retailagenda zal gedomineerd worden door Covid-19 en duurzaamheid dit jaar”, menen de onderzoekers in ieder geval.

De retailagenda zal gedomineerd worden door Covid-19 en duurzaamheid dit jaar”

Foto: Shutterstock.com

Twee derde Europeanen shopt online

In 2019 shopte alvast 67% van de Europeanen online, goed voor een groei van zo’n 6,5% nieuwe gebruikers. In West-Europa kan 83% van de bevolking zich tot de e-shoppers rekenen, en hun aantal groeit jaarlijks met 5%. De Britten shoppen evenwel met voorsprong het meest online: de eilandbewoners zijn er met 200 miljard euro goed voor bijna de helft van alle e-commerceomzet.

Niettemin groeit e-commerce in Nederland en in het VK ongeveer even snel: bijna 15% vorig jaar. De Nederlanders kopen weliswaar van alle Europeanen het vaakst in eigen land (95%). In België zijn slechts 13 van de 100 grootste onlineverkopers in het land zelf gevestigd. Toch was België vorig jaar de vierde sterkste online groeier (+7%), zij het met een fikse achterstand ten opzichte van de top drie. In Roemenië en Bulgarije groeide B2C e-commerce vorig jaar het meest (allebei 30%), gevolgd door Spanje met 29%.

Nood aan geharmoniseerde markt

Luca Cassetti, secretaris-generaal van Ecommerce Europe, licht toe: "Wij zijn zeer trots op de veerkracht die onze sector de afgelopen maanden heeft getoond en zijn verheugd te zien dat de e-commerce-industrie met succes heeft bijgedragen aan het openhouden van de interne markt. De COVID-19-pandemie heeft weliswaar de kracht van de sector van de digitale handel aangetoond, maar heeft ook de uitdagingen blootgelegd die onlinehandelaren nog steeds tegenkomen. Gezien het toenemende grensoverschrijdende karakter van de e-handel hebben Europese bedrijven moeite gehad om in de hele Unie nieuwe oplossingen te implementeren als gevolg van de versnippering van de regelgeving en de uiteenlopende nationale benaderingen van de crisis. In het licht van de huidige versnelling van de digitale en groene beleidsagenda's moeten we onze ambities om een sterkere Europese Unie met een werkelijk geharmoniseerde eengemaakte markt tot stand te brengen, opvoeren.”

Christian Verschueren, directeur-generaal van EuroCommerce, voegt daaraan toe: "De COVID-19-pandemie heeft het tempo van de digitale veranderingen in de detailhandel en de groothandel versneld. Deze trend zal zich voortzetten en verder versnellen. Mensen zijn nu gewend om online te kopen en zullen dat blijven doen. Onze leden reageren hierop, maar met moeilijke maanden - en waarschijnlijk jaren - in het verschiet hebben we dringend hulp nodig, zowel op nationaal als op EU-niveau, om de veerkracht te vergroten en de digitale transformatie van onze sector te versnellen".

Deel dit artikel:

Meer lezen over Retail?

Powered by Gicom