Beste lezer,

Wie gaat er met Hema aan de haal? Dat is dé vraag van vandaag… Er zijn al minstens vier kandidaten, zoals je kan lezen in dit nieuwe e-zine. Wie het zal halen? Als je het mij vraagt, hoeft het deze keer geen kapitaalfonds te zijn. Durfkapitalisten denken teveel op de korte termijn, in termen van kostenbesparing. Maar Hema is een merk, waarin je moet investeren.

Mijn favoriet is in elk geval Ahold Delhaize: een echte retailer, die bovendien de middelen heeft. Aan synergiemogelijkheden geen gebrek. Een overname kan beide retailers toelaten om hun winkelnetwerk te optimaliseren. Hema heeft teveel winkels in tussengebieden, waar nog wel potentieel is voor bijkomende supermarkten. De deur naar het Franstalige landsgedeelte kan op die manier ook opengaan voor Albert Heijn.

Hema heeft groot internationaal potentieel. Het assortiment is complementair met dat van de supermarkten. Ook online zit er muziek in: voeg het merk toe aan het bol.com aanbod, en bingo. De groep kan zo een echt verticaal omnichannel-merk verder uitbouwen. Dat is de toekomst.

Bovendien is er ook een emotionele kant aan het verhaal: het oer-Hollandse Hema blijft zo toch in Nederlandse handen. Ik ben erg benieuwd: we zullen het snel weten…

Veel leesgenot!

Jorg Snoeck

RetailDetail

Foto: Peter Bak

Foto: Peter Bak

Beste lezer, Wie gaat er met Hema aan de haal? Dat is dé vraag van vandaag… Er zijn al minstens vier kandidaten, zoals je kan lezen in dit nieuwe e-zine. Wie het zal halen? Als je het mij vraagt, hoeft het deze keer geen kapitaalfonds te zijn. Durfkapitalisten denken teveel op de korte termijn, in termen van kostenbesparing. Maar Hema is een merk, waarin je moet investeren. Mijn favoriet is in elk geval Ahold Delhaize: een echte retailer, die bovendien de middelen heeft. Aan synergiemogelijkheden geen gebrek. Een overname kan beide retailers toelaten om hun winkelnetwerk te optimaliseren. Hema heeft teveel winkels in tussengebieden, waar nog wel potentieel is voor bijkomende supermarkten. De deur naar het Franstalige landsgedeelte kan op die manier ook opengaan voor Albert Heijn. Hema heeft groot internationaal potentieel. Het assortiment is complementair met dat van de supermarkten. Ook online zit er muziek in: voeg het merk toe aan het bol.com aanbod, en bingo. De groep kan zo een echt verticaal omnichannel-merk verder uitbouwen. Dat is de toekomst. Bovendien is er ook een emotionele kant aan het verhaal: het oer-Hollandse Hema blijft zo toch in Nederlandse handen. Ik ben erg benieuwd: we zullen het snel weten… En veel leesgenot! Jorg Snoeck RetailDetail