Foto: Shutterstock.com

Jorg blogt


Heb jij geholpen?

Jorg blogt

Did they help? Het is de naam van een website die netjes bijhoudt hoe bedrijven zich gedragen tijdens de coronapandemie. Net zo simpel als de vraag is het systeem: voor elke goede daad krijgt het bedrijf een punt, voor elke slechte gaat er een af. In het rood: retailers zoals Sports Direct, dat open wou blijven ondanks de lockdown en de prijzen van sportaccessoires nog snel de lucht in joeg. Aldi staat dan weer bij de toppers, omwille van de veiligheismaatregelen en loonsverhoging voor winkelmedewerkers. Het doel van de site: straks niet vergeten wie er wel of niet voor de mensen was in tijden van crisis, en hen daarvoor belonen of afstraffen.

Het komt overeen met wat Herman Toch (bekend van het boek Happy Profit) ‘purpose’ noemt. Ook hij is er stellig van overtuigd dat de kritische en bewuste hedendaagse consument zijn vertrouwen en zijn geld schenkt aan merken en bedrijven die voor echte waarden staan, die een maatschappelijk doel hebben dat puur winst maken overstijgt. Consumenten willen merken die hun waarden delen en willen bijdragen aan de samenleving. Dat is immers de historische functie van ondernemen.

De coronacrisis is het uitgelezen moment om het kaf van het koren te scheiden. Nu ziet de hele wereld wie het goed meent, wie zijn schouders wil zetten onder de gezondheidsramp en wie het op dit cruciale moment laat afweten. De gulle schenkingen lieten dan ook niet lang op zich wachten: miljoenen mondmaskers werden sito presto uitgedeeld door Facebook, Apple en Tesla, maar ook de luxemodehuizen tonen zich van hun meest barmhartige kant: bij LVMH rollen geen parfums maar ontsmettende handheld van de band, net zoals bij heel wat stokerijen en brouwerijen.

Foto: Jorg Snoeck

Giorgio Armani, die al miljoenen investeerde in hulpverlening voor zijn noodlottig getroffen Noord-Italië, pleit bovendien voor een andere mode-industrie. De zomercollectie zal vanaf nu tot september in de winkelrekken blijven hangen, want geef nu toe, wie heeft al zin in wollen jassen in hartje zomer? En hebben we wel pre-, mid- en tussenseizoenen nodig? Mag het allemaal wat trager, wat meer op mensenmaat en... duurzamer na corona? Nu de dolgedraaide wereld plots tot stilstand is gekomen, is de zin om weer te gaan hollen weggeëbd. Een post-coronagroei moet duurzame groei zijn, bevestigen steeds meer bedrijven. Grote namen zoals de CEO's van Danone, H&M, Ikea en Unilever pleiten samen met zo’n 180 andere politieke en economische leiders voor een “groen herstel” na de coronacrisis. Ze roepen op om de strijd tegen de klimaatverandering en de bescherming van de biodiversiteit zeker mee te nemen in de herstelplannen en -maatregelen na de pandemie. Biologen en virologen wijzen er immers op dat we de pandemie (deels) aan onszelf te wijten hebben en dat om toekomstige rampen te voorkomen, we naar een grotere biodiversiteit en een kleinere ecologische voetafdruk moeten.

Jorg Snoeck

Boek hier Jorg Snoek als keynote spreker

https://www.jorgsnoeck.com/

Meer lezen over Retail?

Powered by Gicom