Foto: Shutterstock.com

MediaMarkt: "Consumentengedrag sterk gewijzigd"


In tegenstelling tot in België bleven veel winkels tijdens de Nederlandse lockdown-light gewoon open. Toch is ook daar het consumentengedrag de voorbije weken grondig gewijzigd, zoals blijkt uit de ervaringen van MediaMarkt.

Elektro

Foto: Shutterstock.com

MediaMarkt: "Consumentengedrag sterk gewijzigd"


In tegenstelling tot in België bleven veel winkels tijdens de Nederlandse lockdown-light gewoon open. Toch is ook daar het consumentengedrag de voorbije weken grondig gewijzigd, zoals blijkt uit de ervaringen van MediaMarkt.

Elektro

Coverstory

  • Title of article 1
  • Title of article 2
  • Title of article 3

Doelgericht shoppen

De elektrogigant stelt in de eerste plaats vast dat er minder mensen naar de fysieke winkels komen. Daar staat tegenover dat de klanten met een duidelijk doel komen en vaker overgaan tot een aankoop. Het lijkt er dus op dat funshopping op dit moment uit den boze is. De richtlijn van de overheid om alleen te gaan winkelen, werkt dit uiteraard in de hand. Ook komen klanten meer verspreid over de dag winkelen, waarbij de piek van het aantal bezoekers in de middag ligt. Op basis van die bevinding heeft de winkelketen de openingsuren van de winkels aangepast.

Ook online zijn er duidelijke verschuivingen: de webwinkel trekt duidelijk meer bezoekers en ook meer klanten die daadwerkelijk iets bestellen. Het drukste moment op de website ligt pal op de middag, tussen 12 en 13u. Vóór de crisis lag die piek meer verspreid over de middag.

Stijgers en dalers

Uiteraard hebben de overheidsmaatregelen ook een directe invloed op wát mensen kopen. Zo is de verkoop van onder andere koortsthermometers, diepvriezers en tondeuses sterk toegenomen. Vlak na de uitbraak van de coronapandemie verkocht MediaMarkt tot 3,5 keer zo veel klinische thermometers als normaal. Het hamstergedrag in die eerste weken veroorzaakte ook een stijging van de verkoop van koelkasten en diepvriezers. Door de focus op thuiswerk steeg bovendien de verkoop van allerlei computermateriaal zoals webcams, monitoren en headsets. De sluiting van de scholen betekende dan weer een boost voor de voor de verkoop van gameconsoles.

Op 24 maart moesten alle kappers de deuren sluiten: die maatregel zorgde er voor dat MediaMarkt plots beduidend meer trimmers en tondeuses verkocht. Krul- en stijltangen daarentegen doen het veel minder goed, wellicht omdat zowat alle evenementen en feestelijkheden momenteel niet kunnen doorgaan. Andere producten waarvan de verkoop stevig daalde, zijn onder andere camera’s en gps-systemen. Het zijn dan ook artikelen die normaal veel gebruikt worden als mensen op vakantie gaan.

Meer lezen over Retail?

Powered by Gicom