Foto: Shutterstock.com

Jorg blogt


Socializen vanuit uw kot

Jorg blogt

Sociale media is voor de meeste mensen – jong en oud – ondertussen al maandenlang het (zowat enige) venster op de wereld. Naar Chinees voorbeeld, waar lockdown-feestjes op de smartphone worden gehouden met dj's zonder publiek, worden de social media daarom voortaan ingezet voor de meest uiteenlopende activiteiten – zo ook shoppen.

Al voor er sprake was van corona liepen de Chinezen mijlenver vooruit in 'social commerce': online shoppen via social media, influencers die hun winkeluitstapjes filmen en thuis laten meebeleven, TikTok-filmpjes waarin je meteen kunt bestellen... Zelfs in volle crisistijd werkte de Chinese smartphonemaker Xiaomi samen met het videoplatform Bilibili voor een 72 uur durend ‘live-streamed’ lanceringsevent voor zijn nieuwste smartphone. Het evenement, met vlogs, online kunstexpo’s en meer, lokte zo’n 12 miljoen kijkers en 2,6 miljoen chatreacties van kijkers. Handig om vanop afstand de banden aan te halen met consumenten, begrepen vervolgens ook Westerse merken. Tijdens Paris Fashion Week werkte Lanvin voor het eerst samen met Chinese videoplatforms en met onlineluxeretailer Secoo om een modeshow in de cloud te creëren. In de VS organiseert restaurantketen Chipotle dagelijks "Chipotle Together"-sessies op de videoconferencingsite Zoom om in contact te blijven met jongere consumenten.

In België zetten vooral kleine handelaars zonder webshop in op sociale media als verkoopkanaal. Om er hun waren aan te prijzen, zetten creatieve ondernemers zelfs modeshows, fotoshoots en défilés in hun eigen huiskamer op. Zo lanceerde lingerie-ontwerpster Ophelia Debischop haar nieuwe collectie op eigen houtje vanuit haar ‘kot’, met onverwacht zichzelf in de hoofdrol, terwijl Zara-modellen nieuwe kledingstukken defileerden via Instagram, eveneens met huisgemaakte kiekjes.

Foto: Shutterstock.com

De 'regels' van e-commerce worden grondig herschreven: met name de grenzen tussen (sociale) media, influencers en verkoopkanalen vervagen, tot ze uiteindelijk helemaal zullen wegvallen. Het zat er al eerder aan te komen, met bijvoorbeeld Wouter Torfs die investeerde in het eerste Belgische social-shoppingplatform Avail, maar na de coronacrisis breekt ‘social commerce’ ook bij ons echt door.

Zelfs nu de fysieke winkels de deuren weer hebben geopend, is daar vooralsnog weinig ‘sociaal’ aan. Daarom zullen vaak inderhaaste lockdown-initiatieven een blijvende oplossing worden: een barbier die mensen online toont hoe je baard te trimmen, Amerikaanse fruitboeren die hun plukrijpe perziken live-streamen voor de opgesloten New Yorkers en ketens van IKEA tot vanHaren die klanten online advies op afspraak laten boeken… Elk merk kan het digitale universum op een of andere manier inzetten om te ‘socializen’, om de warmte en het menselijk contact te bieden waar mensen naar snakken.

Jorg Snoeck

Boek hier Jorg Snoeck als keynote spreker

https://www.jorgsnoeck.com/

Meer lezen over Retail?

Powered by Gicom