Foto: Peter Bak

Beste lezer, Met gemengde gevoelens overloop ik het retailnieuws van de afgelopen week. In volle coronacrisis vechten verschillende winkelketens voor hun overleven. Het is erop of eronder voor Hema: een prachtig merk, een icoon van de retail, maar… een hoge schuldenberg drijft de keten in de handen van z’n schuldeisers. Ook FNG, dat nochtans een prachtig groeiverhaal schreef de afgelopen jaren, bevindt zich in bijzonder zwaar weer. En of er een uitweg is voor de Franse modeketen Camaïeu is maar zeer de vraag. Toch mogen we de schouders niet laten hangen. Deze crisis biedt ook ongeziene kansen. Ze dwingt ons om creatief te zijn, om weer écht te ondernemen. We creëren vandaag al the future of shopping, als we ons maar wendbaar tonen. Dat is fascinerend om mee te maken. In elk geval klinkt ons interview met Galeria Inno topman Armin Devender hoopgevend: hij verzekert dat het aloude warenhuis sterker uit deze moeilijke periode zal komen. En hij belooft dat hij en z’n team Inno zullen heruitvinden als een echt omnichannel warenhuis. Dat willen we zeker van nabij blijven opvolgen.

Laat intussen vooral de moed niet zakken. En veel leesgenot!

Jorg Snoeck

RetailDetail