Foto: Peter Bak

Beste lezer, Half juli starten de zomersolden in ons buurland Frankrijk. Op dat moment zijn ook de grenzen met onze zuiderburen weer open. Nederland heeft zopas besloten dat er géén sperperiode komt voor de zomerkoopjes, ook al hadden sommige actoren daarom gevraagd. En als klap op de vuurpijl heeft Amazon aangekondigd dat het al op 22 juni start met een grootschalige uitverkoopactie om van z’n overtollige modevoorraden af te geraken. Dat "Fashion Summer Sale Event" zou ruim een week duren. Amazon kennende, zal niemand ernaast kunnen kijken.

En België? Ons land besliste om de zomersolden – en dus ook de sperperiode – met een maand uit te stellen. Met andere woorden: consumenten krijgen eerst de kans om op koopjesjacht te gaan over de grens en op hun laptop. Als ze daarna, in augustus, nog iets nodig hebben en nog wat geld op de rekening overhouden, dan zullen ze misschien ook iets in een lokale winkel komen kopen. Of hoe een goed bedoelde maatregel uiteindelijk neerkomt op een welgemikt schot in de eigen voet…

Begrijp me niet verkeerd: ik wens elke retailer van harte een meer dan succesvolle zomer toe. Het zal nodig zijn. Maar België is nooit een eiland geweest en e-commerce kent geen grenzen. Van onze beleidsmakers had ik iets meer inzicht en visie verwacht. Je leest er meer over in dit nummer.

Laat intussen vooral de moed niet zakken. Veel leesgenot!

Jorg Snoeck

RetailDetail