Foto: Peter Bak

Beste lezer, Het regende afgelopen week weer omzetdalingen, rode cijfers en gerechtelijke beschermingsprocedures in de retailsector. We beleven een shake-out zonder voorgaande, en we staan nog maar aan het begin. De weg uit de coronacrisis wordt lang en moeilijk. Dat is geen prettige gedachte. Maar aan doemdenken doen we niet bij RetailDetail.

De veerkracht van veel retailers is hartverwarmend. De winkels zijn met veel enthousiasme weer opengegaan, en hoewel de cijfers nog niet het verhoopte niveau bereiken, zijn ze toch hoopgevend. Consumenten en winkeliers hebben elkaar ├ęcht gemist tijdens de lockdown. Het weerzien is nog wat voorzichtig, maar het komt niks te vroeg.

We moeten nu vooral kijken naar de kansen die deze uitzonderlijke periode met zich meebrengt. Deze crisis dwingt iedereen om de balans op te maken en zichzelf heruit te vinden. De eerste positieve signalen zien we al: nieuwe zakenmodellen, opvallende samenwerkingen, mooie initiatieven. We proberen ook die positieve verhalen onder de aandacht te brengen.

Het zal het uiterste vergen van onze creativiteit en onze wilskracht, maar samen komen we er doorheen.

Jorg Snoeck

RetailDetail