Foto: Peter Bak

Beste lezer, Soms moet je een stapje terug zetten, om daarna met een aanloop verder te kunnen springen. Dat is ook wat bedrijven noodgedwongen doen, wanneer ze in financiële problemen geraken. De coronacrisis zet de verhoudingen immers op scherp, en wie geen sterke cashpositie heeft, staat al gauw met de rug tegen de muur.

Hoewel de achtergrond van hun problemen zeer uiteenlopend is, werken momenteel ketens als FNG, e5 mode en Hema hard aan een financieel reddingsplan. Hun probleem is niet zozeer dat ze geen klanten over de vloer krijgen, maar wel dat hun schuldenlast onhoudbaar werd. Retailers hebben – net als alle andere bedrijven – nood aan een gezond financieel fundament om te kunnen groeien. Aandeelhouders met een langetermijnvisie zijn geen overbodige luxe.

Hopelijk vinden de betrokken ketens snel de nodige middelen. Het zal erom spannen. Te vrezen valt dat ze toch hier en daar zullen moeten snijden om weer gezond te worden. Reculer pour mieux sauter. Dat is ook wat bijvoorbeeld Habitat en Forever 21 gedaan hebben: na een herstructurering verdwenen ze van de Belgische markt, maar vandaag kloppen ze alweer aan de deur. Lees in dit nummer zeker ook het interview met Hans Geels van Dille & Kamille: een authentieke retailer met een sterke identiteit, die dan ook niet toevallig behoorlijk coronaproof blijkt te zijn. Een inspirerend verhaal!

Veel leesgenot!

Jorg Snoeck

RetailDetail