Foto: Shutterstock.com

Habitat en Forever 21 plannen comeback


De interieurketen Habitat is terug met een eigen webshop, drie jaar na haar vertrek uit de Belgische markt. Binnenkort moeten er ook weer fysieke winkels komen. Ook Forever 21 plant een terugkeer naar Europa, maar of België in de planning zit is nog niet bekend.

Opmerkelijk

Foto: Shutterstock.com

Habitat en Forever 21 plannen comeback


De interieurketen Habitat is terug met een eigen webshop, drie jaar na haar vertrek uit de Belgische markt. Binnenkort moeten er ook weer fysieke winkels komen. Ook Forever 21 plant een terugkeer naar Europa, maar of België in de planning zit is nog niet bekend.

Opmerkelijk

Eerste stap

Na drie jaar afwezigheid maakt Habitat een comeback op de Belgische markt: de interieurketen, die hier in 2017 vertrok na twisten met de lokale franchisenemer, is er terug met een webshop. Dat is nog maar een eerste stap, want het is de bedoeling dat binnenkort ook weer fysieke winkels de deuren openen.

Dat laat Franck Galibert, sinds vorig jaar de nieuwe collectiedirecteur van de meubel- en decoratieformule, weten in een interview met Sabato. "Uiteraard is de Belgische webshop een eerste stap in de richting van nieuwe fysieke Habitat-winkels. Belgen zijn designliefhebbers met een goede smaak, dus ik ben blij dat we hier opnieuw kunnen landen", klinkt het.

Uiteraard is de Belgische webshop een eerste stap in de richting van nieuwe fysieke Habitat-winkels”

Eisen gestegen

Galibert zegt de keten weer een eigen identiteit en visie te geven. Tijdens de lockdown heeft hij de collectie ook volledig herbekeken. De eisen van consumenten zijn in de voorbije quarantainemaanden immers gestegen: comfort is nu de allereerste bezorgdheid, ziet de voormalige creatief directeur van het Belgische Pomax.

Habitat, oorspronkelijk een Britse keten, is sinds 2011 in Franse handen. De groep Cafom kocht het bedrijf toen met uitzondering van de Britse winkels: die zijn in het bezit van supermarktgroep Sainsbury’s. Sinds eind vorig jaar is de Franse holding weliswaar op zoek naar een overnemer voor de keten. Verlieslatende winkels zullen eveneens de deuren sluiten.

Nieuwe expansiestrategie

En hoewel Forever 21 zich pas vorig jaar door financiële problemen terugtrok uit Europa, waagt het Amerikaanse fastfashionmerk nu al opnieuw zijn kans met de opening van een op Europese leest geschoeide webshop.

De lancering maakt deel uit van de nieuwe, op e-commerce gerichte expansiestrategie. De bedoeling is dat de webshop aan de lokale markten is aangepast en de Europese klanten een naadloze winkelervaring krijgen, schrijft Fashion United.

Foto: Shutterstock.com

Grensoverschrijdende e-commerce

Centraal in de nieuwe strategie staat grensoverschrijdende e-commerce, waarbij de goederen rechtstreeks vanuit de Verenigde Staten verzonden worden. De uitbreiding naar Europa volgt op de succesvolle uitrol van de nieuwe aanpak in Azië en Latijns-Amerika eerder dit jaar. In Taiwan en Australië steeg de conversieratio sinds de lancering met respectievelijk 72% en 133% op jaarbasis.

Forever 21 wil het zijn online klanten vooral zo eenvoudig en gemakkelijk mogelijk maken. Wereldwijd ondersteunt de nieuwe webshop intussen meer dan 95 munteenheden en ruim 150 lokale en alternatieve betalingsmethoden. Afrekenen kan reeds in 25 talen en de klant heeft de keuze uit diverse verzendopties.

Meer lezen over Retail?

Powered by Gicom