Foto: FNG

Riskante groeistrategie duwde FNG diep in het rood


FNG, de modegroep boven merken als Brantano en Miss Etam, publiceerde op 11 juni ronduit dramatische bedrijfsresultaten, waarin de impact van de coronacrisis niet eens verrekend is. Een ingrijpend herstelplan dringt zich op, maar het ene na het andere lijk valt uit de kast…

Dossier FNG

  • Riskante groeistrategie duwde FNG diep in het rood
  • Een omerta die steeds meer vraagtekens doet rijzen
  • Hoe je zomaar 25 miljoen euro kan kwijtspelen
  • Draait het schandaal om persoonlijke verrijking?
  • Een verhaal van Hongkong dollars en “onrealistische” overnames

Recordverlies en schuldenberg

De omzet steeg in 2019 nog wel met 3,7%, van 471,6 miljoen tot 483,3 miljoen euro, maar die stijging is volledig te danken aan overnames: zonder de acquisitie van Ellos Group en de Theo Henkelman Group zou de omzet met 5,3% gedaald zijn. Erger is het gesteld met het nettoverlies, dat 292,1 miljoen euro bedraagt. De schuldenlast loopt op tot meer dan 500 miljoen euro, als gevolg van de recente overnames. Daar komen nog eens de financiële leaseverplichtingen bovenop.

Dit zijn voorlopige, niet-geauditeerde financiële resultaten, zegt het verslag: er zijn nog heel wat onduidelijkheden omtrent complexe en internationale transacties en structuren. Bovendien zijn het cijfers die betrekking hebben op 2019, dus de periode voor de uitbraak van de coronacrisis. De – ongetwijfeld grote – impact van de winkelsluitingen dit voorjaar is in deze resultaten nog niet zichtbaar.

Foto: FNG

FNG nam grotere risico’s dan sectorgenoten”

Grote risico’s genomen

Over de oorzaak van de rampzalige cijfers is het verslag wel duidelijk: "De groep werd de afgelopen jaren sterk en snel uitgebouwd. De gevoerde Buy and Build-strategie was gebaseerd op het feit dat het in de fashion en lifestyle sector belangrijk is om een zekere omvang te hebben en verticaal geïntegreerd te werken. Grotere volumes leiden tot schaalvoordelen die ten gunste van de volledige groep zijn. FNG heeft door deze aanpak een bijzondere positie uitgebouwd in de sector. De grote focus op schaalvergroting heeft evenwel ook geleid tot het nemen van grotere risico’s dan sectorgenoten."

De hamvraag is hoe het nu verder moet. FNG onderzoekt alle opties om de schuldenlast te verminderen en/of te spreiden, luidt het. De groep analyseert momenteel de activiteiten om een realistisch toekomstplan uit te werken. Daarbij wil het bedrijf inzetten op een 'digital first'-strategie en op een verdere kruisbestuiving tussen de verschillende onderdelen van de groep.

Crisismanager Yves Pollé, die sinds 8 juni aan de slag is, weet dus wat gedaan. Maar zijn werk wordt bemoeilijkt door heel wat onduidelijkheden in de rapportering van de groep: een kluwen van dubieuze transacties waar voorlopig niemand wijs uit geraakt…

In de volgende artikels proberen we klaarheid te brengen.

Deel dit artikel:

Meer lezen over Retail?

Powered by Gicom