Foto: Retail Detail

Sperperiode? Het regent kortingen…


Met de zomer is ook de sperperiode begonnen, de periode van vier weken voorafgaand aan de solden waarin de modesector geen prijsverminderingen mag aankondigen. Volgens Mode Unie schatten de modehandelaars de verkoop positief in. Maar veel retailers strooien wél kortingen in het rond…

Algemeen

  • Sperperiode? Het regent kortingen…
  • Mondmasker verdeelt ook de retailsector

Groot omzetverlies

"We zijn uitermate tevreden dat de zomersolden verschoven zijn naar 1 augustus", zegt directeur Isolde Delanghe van Mode Unie in een persbericht. "Dat geeft modehandelaars de nodige ademruimte om hun goederen een extra maand aan een normale marge te kunnen verkopen. Dit is broodnodig gezien modewinkels hun deuren verplicht moesten sluiten gedurende de acht beste weken van het verkoopseizoen." Volgens de federatie zijn de modehandelaars dan ook optimistisch voor de komende weken.

Over het hele voorjaar is de omzet in de sector door de coronacrisis met gemiddeld 30 tot 40% gedaald. Vooral in de steden en overdekte winkelcentra was het omzetverlies groot. Zelfstandige winkeliers buiten de stadskernen deden het wel een stuk beter.

In de praktijk zijn de solden al op 11 mei begonnen”

“Nu al solden”

Toch is het maar de vraag of de sperperiode meer is dan een symbool. Het regent koopjes – zowel online als in de winkelstraten. "Nu al solden!", kopt bijvoorbeeld notoir sperperiode-tegenstander ZEB in een mail. Tijdens de sperperiode is koppelverkoop immers wel toegestaan. Ook webshops en winkels net over de grens hoeven zich niet aan het kortingverbod te houden. Ze gaan dan ook voluit.

"Winkels in shoppingstraten en in stedelijke gebieden geven meer korting in vergelijking met winkels aan de rand van de stad of buitenstedelijke winkels. Zij staan immers minder onder druk om mee te gaan met de negatieve prijzenslag die ketens willen voeren", zegt Delanghe. Volgens haar heeft de consument ook begrip voor het feit dat modewinkels door de verplichte sluiting zwaar getroffen zijn.

Eerder waarschuwde RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck er al voor dat het uitstellen van de soldenperiode na de lockdown net voor een extra groot kortingopbod zou zorgen. Modebedrijven zitten immers met hopen onverkochte lentevoorraden, die ze alsnog kwijt willen. H&M voorspelde vorige week zelf al margedruk door sterke afprijzingen in het huidige kwartaal. In de praktijk zijn de solden al op 11 mei begonnen, met de heropening van de niet-essentiële winkels. En van een echt staakt-het-vuren in juli zal geen sprake zijn.

Foto: Retail Detail

“Nu al solden”

Toch is het maar de vraag of de sperperiode meer is dan een symbool. Het regent koopjes – zowel online als in de winkelstraten. "Nu al solden!", kopt bijvoorbeeld notoir sperperiode-tegenstander ZEB in een mail. Tijdens de sperperiode is koppelverkoop immers wel toegestaan. Ook webshops en winkels net over de grens hoeven zich niet aan het kortingverbod te houden. Ze gaan dan ook voluit.

"Winkels in shoppingstraten en in stedelijke gebieden geven meer korting in vergelijking met winkels aan de rand van de stad of buitenstedelijke winkels. Zij staan immers minder onder druk om mee te gaan met de negatieve prijzenslag die ketens willen voeren", zegt Delanghe. Volgens haar heeft de consument ook begrip voor het feit dat modewinkels door de verplichte sluiting zwaar getroffen zijn.

Eerder waarschuwde RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck er al voor dat het uitstellen van de soldenperiode na de lockdown net voor een extra groot kortingopbod zou zorgen. Modebedrijven zitten immers met hopen onverkochte lentevoorraden, die ze alsnog kwijt willen. H&M voorspelde vorige week zelf al margedruk door sterke afprijzingen in het huidige kwartaal. In de praktijk zijn de solden al op 11 mei begonnen, met de heropening van de niet-essentiële winkels. En van een echt staakt-het-vuren in juli zal geen sprake zijn.

Foto: Retail Detail

1 op 6 nadert faillissement

"Die voortdurende kortingsoorlogen zijn compleet onhoudbaar, des te meer in deze moeilijke tijden", reageert Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) echter in De Standaard: "Eén op de zes kledingwinkels stevent af op een faillissement." Cijferbureau Trends Business Information berekende dat 55% van de modespelers zal kampen met een tekort aan liquide middelen. Mattheeuws roept dus op om toch niet mee te stappen in prijzenslag, aangezien de sperperiode "noodzakelijk is om een deel van het verloren seizoen te kunnen inhalen".

Deel dit artikel:

Meer lezen over Retail?

Powered by Gicom