Foto: Shutterstock.com

Belgen doen ruim kwart online aankopen in het buitenland


26,5% van hun online aankopen doen Belgen in het buitenland. Vorig jaar besteedde de Belgische consument 2,6 miljard euro in buitenlandse webshops, liefst 18% meer dan een jaar eerder. Nederlandse consumenten daarentegen doen hun online-aankopen hoofdzakelijk in eigen land.

E-commerce

In de Europese middenmoot

In 2019 kochten Belgische consumenten voor 2,6 miljard euro bij buitenlandse webshops of platformen. Dat is een stijging van 18% in vergelijking met 2018 en goed voor een marktaandeel van 26,5%. Belgen hebben veel vertrouwen in buitenlandse webshops en kopen hoofdzakelijk op Zalando, Zara, H&M, Amazon en de Chinezen Wish en AliExpress. Ook de Nederlandse webwinkels Bol.com en Coolblue horen bij de meest populaire bestemmingen.

In een onderzoek door belangenorganisatie Cross-Border Commerce Europe eindigt België daarmee op de achtste plaats in een rangschikking van de 16 Europese landen die het meest buiten de eigen grenzen kopen.

Belgen hebben veel vertrouwen in buitenlandse webshops”

Gevestigde waarden

Het contrast met de noorderburen is groot. In 2019 gaven Nederlandse consumenten voor 3,5 miljard euro uit in buitenlandse webshops, goed voor 15,1% van al hun online-aankopen. Dit is een stuk minder dan gemiddeld in Europa: in de 16 landen van de Europese Unie doen consumenten gemiddeld 23,55% van hun online-aankopen in het buitenland.

De hoofdreden hiervoor is, volgens belangenorganisatie Cross-Border Commerce Europe, dat de grote Nederlandse webshops er al meer dan een decennium lang sterke gevestigde waarden zijn: Bol.com, Coolblue, Wehkamp en Albert Heijn. Zalando is weliswaar de favoriet van de Nederlanders als ze dan toch eens over de grens kleren gaan kopen. 

109 miljard euro in Europa

Omgekeerd komt België niet voor in de top tien van landen die in het buitenland verkopen. Dat is logisch, want in landen die zelf geen sterke webshops of onlineplatformen hebben, nemen consument meer hun toevlucht tot internationale retailers. In Luxemburg en Ierland is het nog meer zo dat consumenten veel over de grenzen heen kopen, maar er geen grote ‘cross-border’ webshops zijn ontstaan.

Duitsland staat in de export-ranking met stip op nummer een, met dank aan onlineleider ZalandoThomann en Bikester vervolledigen er de top drie van meest internationale webshops. Opvallend: Duitsland levert het grootste aantal ‘cross-border’ webwinkels af. Het land telt liefst 116 toonaangevende webshops die in minstens drie Europese landen succes hebben. Daarbij horen zes marktplaatsen en 53 (50%) online ‘pure players’ zonder fysieke winkels.

Nederland staat op de tweede plaats in de top tien van Europese landen die over de grenzen heen verkopen. Al zijn binnenlandse marktleiders Bol.com en Coolblue niet degene waarvoor Nederland in het buitenland bekend staat: de webshops die in de rest van Europa het meest verkopen zijn achtereenvolgens C&A, GPS-merk TomTom en EMP. Die laatste is bekend van de webshop Large voor rockliefhebbers.

Logistieke uitdagingen

De totale online cross-bordermarkt in de Europese Unie vertegenwoordigde in 2019 een omzet van 108,75 miljard euro, exclusief reizen. De grootste uitdagingen voor consumenten die online over de grens heen bestellen zijn leveringstijden, verkeerd geleverde goederen, beschadigde goederen en het retourbeleid. Gedurende de coronapandemie werden de logistieke uitdagingen nog veel prominenter, zag CBCommerce.

Deel dit artikel:

Meer lezen over Retail?

Powered by Gicom