Beste lezer,

Wat we enkele weken geleden al voorspelden, komt nu volop uit. Zelfstandigenorganisaties kloppen zich op de borst omdat de sperperiode met een maand vertraging is begonnen, als voorbereiding op een soldenperiode in augustus. Maar meer dan een symbolische overwinning hebben ze niet binnengehaald: er is een kortingenoorlog bezig, zowel online als in de winkelstraat.

En dat kunnen we maar al te goed begrijpen. Retailers willen snel weer geld in het laatje na het drama van de lockdown. Alle middelen zijn goed om de klant tot een aankoop te verleiden, liever vandaag dan morgen of volgende maand. En er zijn meer dan voldoende omwegen en achterpoortjes om de huidige wetgeving te omzeilen. Onze buurlanden kennen wel koopjesperiodes, maar leggen daarbuiten geen beperkingen op. Europa heeft al een hele tijd geleden beslist dat koppelverkoop altijd is toegestaan. Online ontsnapt grotendeels aan de achterhaalde wetgeving. Dat is nu eenmaal de harde realiteit.

Kortom: België is met z’n sperperiode een alleenstaand geval in Europa. Die positie wordt alsmaar moeilijker houdbaar: het is folklore. Met die vaststelling pleit ik niet voor anarchie, wel voor realiteitszin. Retailers zijn echt wel in staat om op hun eigen, creatieve manier het gevecht om de klant aan te gaan. Ik wens iedereen een succesvolle zomer toe.

En veel leesgenot!

Jorg Snoeck

RetailDetail

Foto: Peter Bak

Foto: Peter Bak

Beste lezer, Wat we enkele weken geleden al voorspelden, komt nu volop uit. Zelfstandigenorganisaties kloppen zich op de borst omdat de sperperiode met een maand vertraging is begonnen, als voorbereiding op een soldenperiode in augustus. Maar meer dan een symbolische overwinning hebben ze niet binnengehaald: er is een kortingenoorlog bezig, zowel online als in de winkelstraat. En dat kunnen we maar al te goed begrijpen. Retailers willen snel weer geld in het laatje na het drama van de lockdown. Alle middelen zijn goed om de klant tot een aankoop te verleiden, liever vandaag dan morgen of volgende maand. En er zijn meer dan voldoende omwegen en achterpoortjes om de huidige wetgeving te omzeilen. Onze buurlanden kennen wel koopjesperiodes, maar leggen daarbuiten geen beperkingen op. Europa heeft al een hele tijd geleden beslist dat koppelverkoop altijd is toegestaan. Online ontsnapt grotendeels aan de achterhaalde wetgeving. Dat is nu eenmaal de harde realiteit. Kortom: België is met z’n sperperiode een alleenstaand geval in Europa. Die positie wordt alsmaar moeilijker houdbaar: het is folklore. Met die vaststelling pleit ik niet voor anarchie, wel voor realiteitszin. Retailers zijn echt wel in staat om op hun eigen, creatieve manier het gevecht om de klant aan te gaan. Ik wens iedereen een succesvolle zomer toe. En veel leesgenot! Jorg Snoeck RetailDetail